In mijn historische werkplaatsen tref je allerlei antieke en oudere gereedschapwerktuigen aan, mastodonten uit een vergane tijd. De kernfunctie van een gereedschapwerktuig is, dat je er zo'n beetje alles op kan maken, zelfs nieuwe gereedschapwerktuigen. Waarop je dan weer .... Om serieus met zo'n universele zelfscheppende machine te kunnen werken, moet je behoorlijk wat kennis en ervaring opdoen. De technieken en werkwijzen zijn in de loop der tijd helemaal uitgekristalliseerd en gestandaardiseerd. Ze zijn neergelegd in veel vakboeken.
En toen kwamen de 3D-technieken op. Virtuele produktie in plaats van de harde realiteit van ijzer, staal, brons, aluminium. Een 3D-model maak en hanteer je virtueel. Er is niets tastbaars aan. Het is een illusie.
Sinds enige tijd heb ik naast mijn echte "hands-on" werkplaatsen ook een Virtuele Werkplaats ingericht. Dat was niet zo moeilijk, er staat als gereedschapwerktuig enkel en alleen een fikse PC. Moderne hard- en software, met voorheen onvoorstelbaar veel werkgeheugen en opslagcapaciteit. En twee hele grote monitoren.
In deze Virtuele Werkplaats onderzoek ik de overeenkomsten en de verschillen tussen virtuele bewerkingen op 3D modellen en de realiteit. Ik gebruik daarbij de opgebouwde kennis van en ervaring met klassieke bewerkingsmethoden: verspanen, warm- en koud omvormen, gieten, samenstellen. Want, grappig genoeg. het bouwen aan een 3D-model vergt vaak hetzelfde soort van bewerkingen.
Natuurlijk zijn er verschillen: het produkt is vluchtig, het weegt niets, het is in feite een illusie. Bewerkingen kosten wel denkkracht maar geen drijfkracht. Alles blijft schoon. Er is geen reëel gevaar verbonden aan ook de lastigste klus. Het op orde houden van de werkbank kost nauwelijks moeite. En als je niet regelmatig saved, is de kans groot dat je werk in het oneindige verdampt. Vergelijk dat maar eens met het frezen van een stempel.
In de Virtuele Werkplaats maak ik werkstukken en werkstukjes in 3D. Ik beschrijf de processen in termnen van de klassieke werkwijzen. Want die oude technieken, die in de loop van vele jaren ontwikkeld en gegroeid zijn tot hoge graad van perfectie, kunnen ons OOK in de virtuele wereld helpen, goede produkten te maken. Denk ik.