Al het NIET gesloopte maar bij mij BEWAARD gebleven technisch erfgoed op deze website - Mijn unieke collectie oud roest om te zien hoe het ooit was - en om mee te spelen
Ik heb de afgelopen 40 jaren heel wat van ons technisch erfgoed verloren zien gaan. Ik vond dat rigoreus overboord zetten van ons verleden niet gepast. In mijn visie heeft - zeker voor een ingenieur - het verleden ook vandaag nog grote relevantie. Het heeft ons veel te vertellen.
Al die 40 jaren ben ik dus bezig met behouden wat maar te behouden is. Getuige het overzicht op deze pagina.
NIET slopen - WEL behouden! Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt namelijk veel kijken bij het behoud van (soms heel grote) stukken oude techniek. Ik praat hier uit ervaring .... Deze ervaring heeft mij geleerd hoe je zo'n project systematisch aan kan pakken. Op bovengenoemde pagina beschrijf ik, wat je daarbij allemaal op je pad tegen kunt komen.
Ik vind oud gereedschap, oude machines en apparatuur opwindend. De verzamelingen die ik heb opgebouwd vormen inmiddels een (in mijn ogen) unieke rijkdom.
Ik ben geen poetser, er staat niet veel te pronken en er glimt niet veel in mijn werkplaatsen. Mijn machines zijn in gebruik of staan op z'n minst gereed voor gebruik. Gereedschap ligt voor het grijpen. Alles ademt de sfeer van een klassieke werkplaats voor metaalbewerking.
De machines zijn verzameld, maar nog lang niet alle gerestaureerd. De werkplaatsen zijn in opbouw; in variërende staat van completering. Dit is een project dat vele jaren vergt en ik ben er lekker mee bezig - maar of het ooit voltooid zal zijn?
Mijn verzameling is niet algemeen open voor het publiek. Maar natuurlijk open ik mijn deuren graag voor serieus geïnteresseerden, op afspraak per telefoon of e-mail.
Machines, werktuigen en gereedschappen - ik ben er mijn hele leven al mee bezig.
(in ontwikkeling)
N.B. In 2004 onderzocht ik op verzoek van de Stichting B.O.E.G de mogelijkheden tot behoud van de spoordraaibrug over de Donge te Geertruidenberg. Dat leverde een uitgebreid rapport op. Dit vind je in PDF-formaat op DEZE pagina. De brug in kwestie is inderdaad behouden en NIET gesloopt (!) Ik beschrijf hem hierboven verder in zijn context (het Halve Zolen lijntje).