Vlissingen - Koninklijke Mij De Schelde, Hal 6 Plaatwerkerij (2005)
Conclusies, aanbevelingen - en een licht bitter eindcommentaar
De bouwgeschiedenis van de Plaatwerkerij en in het bijzonder Hal 6 wordt in deze documentatie volledig en in groot detail gereconstrueerd.
Op basis van veldwerk (onderzoek ter plaatse) en analyse van het bij KMS nog beschikbare relevante tekeningenmateriaal kunnen de volgende conclusies en aanbevelingen worden opgesteld:
- De huidige conditie van Hal 6 is goed. Het is (in ieder geval op technische gronden) zonder meer mogelijk, Hal 6 zonder veel problemen en/of hoge kosten ter plaatse te behouden
- De vraag: "Is Hal 6 het behouden waard?" beantwoord ik met een volmondig "Ja. Behouden!"
- De vraag: "In welke vorm zou Hal 6 behouden moeten worden?" wordt beantwoord met een compleet overzicht van te overwegen aanpassingen die de exploitatie van een behouden Hal 6 makkelijker zouden kunnen maken
- De vraag "Is demontage en heropbouw voor hergebruik elders zinvol en haalbaar?" kent een gemengd antwoord: "Op grond van technische overwegingen zeker wel; op grond van economische overwegingen zeker niet"
- De vraag "Is restauratie en hergebruik c.q. exploitatie in situ zinvol en haalbaar?" leidt tot de eindconclusie van deze studie: "Behouden is absoluut zinvol en gewenst! De haalbaarheid vergt aanvullend onderzoek. Ik doe enkele suggesties welke richting daarbij ingeslagen kan worden.
Helaas bleek al spoedig na het opstellen van deze documentatie dat het onmogelijk zou zijn, Hal 6 te behouden. Hij is in de loop van 2006 gesloopt.
Het besluit tot sloop is geheel voorbij gegaan aan technisch-historische overwegingen. Het spreekt van een serieus gebrek aan historisch besef; en doet (in mijn ogen) ernstig tekort aan het betrokken bedrijf, scheepsbouwmaatschappij De Schelde. Ooit WAS Vlissingen De Schelde. Jammer. We zullen ons nu tevreden moeten stellen met een lullig parkje (braakliggend terrein) .... en (gelukkig!) de gemaakte documentatie.