I. Opdrachtbevestiging II. Eerste beproeving |
III. Garantieproef IV. Voorgestelde wijziging aan het drijfwerk |
Beschryving van de levering der Firma J.L. Nering Bögel & Co. Deventer voor de stoomkrachtinstallatie der nieuwe fabriek der Heeren Van Iersel, Witlox & Co. te Waalwyk
Krachtsontwikkeling: | Normaal Maximaal blijvend Maximaal tydelyk |
115 I.P.K 145 I.P.K 185 I.P.K |
Afmetingen: | Cylinderboring 370 M.M. Slaglengte 540 M.M. |
|
Omwentelingen per minuut: | 180 | |
Aanvangspanning aan den cylinder: | 11¾ K.G./C.M.² | |
Stoomtemperatuur aan den cylinder: | 300 gr.C. 350 gr.C. met injectiekondensatie |
|
Oververhit stoomgebruik per I.P.K. en norm. belasting: | 4.85 K.G. per uur 4.65 K.G. per uur met injectiekondensatie |
|
Kolenverbruik per I.P.K. en norm. belasting: | 0,69 K.G. kolen per uur (7500 cal. verbrandingswaarde) 0,67 K.G. kolen per uur met injectiekondensatie |
|
Vacuum by norm. belasting: | 92% by 760 kwikzilver | |
Temperatuur van het injectiewater: | 15 gr.C. | |
Temperatuur van het voedingswater: | 20 gr.C. |
Verder behooren tot de levering:
De noodige fundamenten-opstellingsteekeningen zyn in den prys medebegrepen. Niet in den prys begrepen zyn de beschermhekken; afdekplaten; driewegafsluiter; waterafscheider; de leidingen buiten het machinefundament; de dryfriemen of snaren; en metsel & timmerwerken.
Garantie
Overigens gelden onze algemeene leveringsvoorwaarden voor krachtmachines.
Hiermede hebben wy het genoegen U te berichten, dat het onderzoek en de indiceering van de door ons geleverde stoommachine-installatie heeft plaats gehad en onze Hoofdingenieur een gunstige uitslag heeft verkregen.
De krachtsontwikkeling van de machine was als volgt:
In de middaguren van 12 uur tot halftwee was de belasting ca. 110 I.P.K. dus byna een normale belasting. Ingeschakeld waren alle looivaten en 3 à 4 polysthamers. De machine toonde hierby een zeer rustige en gelykmatige gang; zoals U uit bygaand diagram N° 8 kunt zien is een gelykmatige belasting op achter- en voorzy in den cylinder bereikt. De economie is hierby de meest gunstigste.
Na den middag zyn de diagrammen genomen by bedryf met den ontvleeschmachine. Deze machine nu oefent een te groote weerstand uit op den stoommachine en vooral door de korte tyd dat de eigenlyke arbeidsduur en tegenstand duurt, zyn schokken tot 350 Ampère voorhanden. Ofschoon de gemiddelde tegenstand van de ontvleeschmachine inclusief het rendement van de electro-motor en gelydingen, alsmede van de dynamomachine en riemen ca. 50 à 55 I.P.K. bedragen zal, zyn de plotselinge schokken door het inschakelen elke 1 à 2 minuten, zoo groot, dat de machine, totdat ze weer in normaal bedryf is, plotseling tot over de 200 I.P.K. moet uitoefenen. Bygaand diagram N° 16 laat zien, hoe groot de krachtvariaties zyn. Van den gewonen toestand van ca. 138 I.P.K. springt de capaciteit op 233 I.P.K. en komt eerst na ca. 10 slagen weer op gelyk gewicht. Natuurlyk worden hierby de inlaatkleppen door de regulateur opeens op maximale slag gesteld, wat een begrypelyk geluid tot gevolge heeft.
Dat echter de machine ook onder dien omstandigheden goed reguleert, is uit het later genomen diagram N° 25 te zien, waar de vulling gelykmatig bleef en het licht een gelykmatig branden toonde. De ontvleeschmachine was hierby niet in bedryf. De gemiddelde capaciteit (licht en fabriek te zamen) was hier ca. 150 I.P.K. en hierby heeft de machine haare rustige gang volledig behouden.
Verder werd de machine ook nog geïndiceerd, toen ze alleen met het dryfwerk van de fabriek was belast. Hierby zyn ca. 54 I.P.K. noodig. Het licht alleen gebruikt ca. 45 I.P.K.
Zooals U in het contract kunt zien, is de machine verkocht voor een krachtsontwikkeling van normaal 115 I.P.K. en maximaal blyvend 145 I.P.K., terwyl de maximale tydelyke belasting is opgegeven met 185 I.P.K. Deze capaciteit mag echter niet geregeld gebezigd worden. Uit bovenstaande zal U blyken, dat de machine ruimschoots aan de door ons gegarandeerde krachtsontwikkeling voldoet en hopen wy dan ook gaarne U met onze levering in ieder opzicht tevreden zult zyn.
Wy geven U beleefd in overweging de Dieselmotor zoo spoedig mogelyk weder in orde te laten maken, om zoo den stoommachine van den ontvleeschmachine zoo veel mogelyk te ontlasten. Hierdoor zult U de stoommachine aanmerkelyk sparen. Dit is ook voor ons van groot belang met het oog op de garantie, te meer waar de machine in dag- en nachtbedryf is en zelfs in het middaguur moet doordraaien.
Onze heer Rippel heeft ook de ketel en pypleidingen, benevens het dryfwerk, in orde bevonden. Wy achten derhalve de geheele installatie in goede orde te hebben afgeleverd en zien Uw bericht dat U hiermede tevreden is gaarne tegemoet. Wij hopen gaarne, dat U ons by voorkomen zult willen aanbevelen en teekenen, inmiddels steeds gaarne tot Uwen dienst,
Hoogachtend,
Door deze hebben wy het genoegen U betreffende de gehouden proef het volgende mede te delen:
De machine was met 117 I.P.K. gemiddeld belast.
De ketel was met 9,4 K.G. stoomproductie per M² V.O. belast.
De stoomtemperatuur van de machine kon wegens de kleine belasting van den ketel slechts tot 220 gr.C. stygen.
Gemiddelde omwentelingsaantal van de machine 181¼ per minuut.
Duur van de proef 8 uur en 50 minuten.
De garantie is daarom ruimschoots behaald.
Gewogen en gevoed water in 't geheel 5815 K.G. Opgevangen kondenswater uit de pypleiding, uit het slibberventiel van de injecteur en stoomverbruik van de voedingspomp samen 295 K.G. Blyven netto voor de stoommachine 5520 K.G.
Stoomverbruik per I.P.K. uur: 5520 / 8,8835 × 1 / 117 = 5,35 K.G. stoom by 220 gr.C. stoomtemperatuur op de machine.
Garantie is 4,85 by 300 gr.C. stoomtemp. op de machine. Gereduceerd op den toestand by de proeven, dus op 220 gr.C. stoomtemp. op de machine is de garantie 300 - 200 gr. / 5,5 gr. = 14,5% meer.
4,85 × 114,5% = 5,55 K.G.
Bereikt 5,35 K.G. dus 3¾% beter.
Gewogen en verstookte kolen in 't geheel 730 K.G. De verdamping was dus 5815 / 730 = 7,97-voudig by 14 gr.C. voedingswatertemperatuur.
Kolenverbruik per I.P.K. uur: 5,35 / 7,87 = 0,672 K.G.
Garantie is 0,69 K.G. by normale belasting van de machine en ketel, 20 gr.C. voedingwater en 7500 cal. verbrandingswaarde van de kolen.
Het is ons aangenaam een zoo gunstig resultaat te kunnen melden en hopen gaarne, U Uwerzijds ons door het geven van gunstige referentie zult willen helpen.
Hoogachtend,
Al vrij kort na de oplevering, namelijk eind 1913, trad er in het drijfwerk een vervelend probleem op. De hoofdlagerbus van het drijfwerk naar het oude deel van de looierij bleek geheel uitgelopen. Uiteraard werd de leverancier hier bijgehaald. Deze analyseerde de oorzaak van het probleem als volgt:
By inspectie van de oude bus is ons gebleken, dat onvoldoende smering oorzaak van het uitslyten is geweest. Het uitgesleten gietijzer heeft daardoor als slypmiddel gediend. De bus had bijv. een week na inbedryfstelling geheel schoon gemaakt moeten worden en van schoon vet voorzien moeten worden en het uitslyten ware voorkomen geweest.
Men gaf twee opties aan om het probleem (grondig) op te lossen:
a. Inbouw van een schakelbare frictiekoppeling in de aandrijving van het oude deel van de looierij: welk plan het voordeel heeft, dat by uitschakeling der koppeling de nieuwe fabriek met de looivaten kan loopen, terwyl de beide, dan stilstaande riemen die naar de oude fabriek leiden, geen wryving veroorzaken, tevens dat onder het bedryf in- en uitgeschakeld kan worden. Verder voordeel is de groote bedryfszekerheid en gering toezicht. Het nadeel is, dat de zware kruisriem nu ca. 4 M. van de muur komt en dat op 1 M. afstand van de muur nog een kolom by geplaatst moet worden. Alsmede natuurlyk de hoogere prys en de duurdere montage met breek- en metselwerk.
b. Het drijfwerk zo laten als het was, maar debetreffende lagerbus van een automatische oliesmering dan wel een rollager te voorzien. Voor dit plan kunnen wy eveneens de bedryfszekerheid garanderen, maar moet de bus kort na inbedryfstelling nagezien worden, en zoo nodig schoongemaakt worden. Daar deze nu tweedeelig geprojecteerd is, is dit werk zeer eenvoudig. De automatische smering is waarschynlyk duurzamer dan een rollager, echter is er by dit laatste wat minder wryving, hetwelk we dus het beste kunnen aanbevelen.
Aangezien bij mijn eerste bezoek aan het looierij-complex in 1979 het hele drijfwerk al was verwijderd, kan ik niet vertellen welke van de twee opties - if any! - uiteindelijk gekozen is.