Het begin van de overplaatsing. 's-Ochtends om 7 uur het dak op ......
... om daar een fors gat in de zagen ...
... waarna het losgezaagde stuk kon worden uitgehesen.
De gedemonteerde stoommachine, generator en drijfwerk stonden toen klaar om stuk voor stuk uit de machinekamer te worden gehesen. De cilinder ...
... het hoofdframe ...
... de generator.
Hier gaat de cilinder.
... en hier landt hij na een behouden vlucht.
Het vliegwiel met riemschijf en krukas was het zwaarste stuk ...
... best wel spannend, eigenlijk!
Hoog zwevend boven de gebouwen ...
... en dan veilig neergelaten op een dieplader.
De generator, vervolgens ...
... volgde hetzelfde pad ...
...en het machineframe ...
... dat hier zeer voorzichtig wordt neergevlijd. Het bleek nogal wat zwaarder te zijn dan verwacht. Wat niemand meer wist: nadat de machine in 1944 was opgeblazen, vertoonde het frame een flinke scheur. Die had men provisorisch gerepareerd door het frame met beton en metselwerk te vullen. Nooit meer een probleem mee gehad ...
Toen alles uit de machinekamer was gehesen, kon het convooi zich - met politie-op-motor-begeleiding - in beweging zetten ...
... van de wollenstoffenfabriek van A.&N. Mutsaerts naar de zeg 1 km verderop gelegen voormalige wollenstoffenfabriek Mommers, waar het Nederlands Textielmuseum de stoommachine een goed onderdak zou gaan bieden.
Daar stond de nieuwe machinekamer klaar ...
... om de aangevoerde stukken machine met open dak te ontvangen.
Hier voltrok zich het hele proces nog een maal ...
... in omgekeerde volgorde.