Deze brug is in 1884-1885 gebouwd als onderdeel van het Halve Zolen lijntje (de Langstraatspoorweg), dat in 1972 voor het laatst bereden werd. Sindsdien werd de brug aan zijn lot overgelaten, tot in 2010 de middelen werden gevonden hem te restaureren. Hij staat op de Rijksmonumentenlijst.
Ik geef op DEZE pagina de beschikbare bestektekeningen van deze brug.
De brug telt twee enkelsporige overspanningen op twee gemetselde landhoofden en een dito middenpijler. De onderbouw is dubbelsporig uitgevoerd. Er is echter nooit een tweede set overspanningen toegevoegd, de spoorlijn is altijd enkelsporig gebleven.
Vooral de middenpijler maar ook de landhoofden zijn in 1944 zwaar beschadigd bij een Engelse luchtaanval. In 1946 werd de schade (tamelijk) provisorisch gerepareerd en kon de spoorlijn weer in gebruik worden genomen.
Bij de restauratie in 2010-2011 zijn de landhoofden als origineel hersteld, met hun hardstenen dekzerken. De middenpijler moest vrijwel helemaal van de grond af opnieuw worden opgebouwd. Hij kreeg NIET de oorspronkelijke breedte (dubbelspoor) maar men volstond met de enkelspoorsbreedte. Ook kreeg hij geen hardstenen dekplaten (die waren in 1944 totaal vernield) maar een kop in gewapend beton. Deze restauratie-aanpassingen zijn te billijken, hoewel het wel een beetje gek geheel is geworden: dubbelsporige landhoofden en een enkele pijler plus een enkele brug. Maar ja, de originele situatie was eigenlijk net zo gek ....
Augustus 1884, tijdens de bouw
Juni 1885, rond de oplevering