Nederlands   English
 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11 

dommekracht / jack

ALEX DEN OUDEN
EINDHOVEN - NEDERLAND

 1024×768
   (min.)
Oude techniek en werktuigbouw,
industriŽle geschiedenis en archeologie
Historical engineering and technology,
industrial archaeology and history
© AdO 1998 ... 2004

     


      Terug naar de index der artikelen ...                Back to the index of articles ...   

Vastklemmen van je werk op karwei

Je zag vroeger veel gas- en waterfitters bij het snijden van schroefdraad op pijpen gebruik maken van een "pionier", een makkelijk samenklapbare universele pijpklem. Deze kwam vooral van pas bij karweien buiten de werkplaats. Moest er echter iets anders dan een pijp geklemd worden, dan was het met een pionier maar behelpen.

Pionier
Pioneer

Clamping work on an outdoor job

In the old days, you could see plumbers using a so-called "pioneer" when cutting screw threads on pipes. This is an easily foldable pipe clamp-on-a-frame, particularly useful for outdoor jobs. However, when something other than a pipe had to be held or clamped, a pioneer was not so very handy.

De hieronder getoonde verrijdbare bankschroef was veel flexibeler. Ik vond hem in een Frans handboek van omstreeks 1910.

The wheelable leg vice shown below was much more flexible. I discovered it in a French textbook of about 1910.

Verrijdbare bankschroef
Wheelable leg vice

De smids-bankschroef is van het gebruikelijke type. Hij is vastgebout op een A-vormig frame. Onderaan de poten zien we twee korte gebogen armplaten. Deze zijn aan hun rechter uiteinde door een horizontale as stijf met elkaar verbonden. Die as is gelagerd in het A-frame. In de linker uiteinden van de armplaten is een vrijdraaiende as gelagerd, waarop twee plaatijzeren wielen. In de hier getekende stand staat het A-frame stevig op beide poten en zweven de wielen een klein stukje boven de grond.

Wil men de bankschroef verrijden, dan wordt eerst de bovenste hefboom, die met de handgreep, rechtsom gedraaid. Wanneer hij ongeveer 45° naar rechtsboven wijst, stoot hij tegen een nok op het frame.

Vervolgens draait men de armplaten linksom rond hun ophangpunt, middels de tweede (in de tekening naar schuinboven rechts wijzende) hefboom, die met de knop. Deze hefboom is stijf verbonden met de voorste armplaat. Hierdoor wordt het frame opgelicht en raken de wielen de grond. Je draait de platen een stukje over het onderste dode punt heen. Het frame zakt dan weer net een tikje terug. Door de gebogen vorm van de armplaten ligt de as met de wielen nu juist rechts van het zwaartepunt van het geheel. Op die manier blijft de as met de wielen vanzelf op z'n plaats en is de zaak stabiel te verrijden. Aangezien het zwaartepunt van het geheel even links van de as met wielen ligt, wil de bankschroef lichtjes voorover kantelen, waardoor de voet aan de rechterzijde opgelicht wordt. Je houdt hem tegen met de eerste hefboom. Op deze wijze kost het verrijden van het geheel zeer weinig inspanning.

The leg vice is of the usual type. It is bolted to an A-shaped frame. At the bottom ends of the frame legs, we see two short curved arms. Their righthand ends are rigidly coupled by a horizontal axle, which runs in bearings in the A-frame. A freerunning axle, carrying two sheet iron wheels, passes through the lefthand ends of the arms. In the situation which is shown here, the A-frame rests firmly on the ground with both legs while the wheels float a small distance above the ground.

To move the vice, you first rotate the upper lever, the one carrying a handle, in a clockwise direction. When it points about 45° to the top right, it hits a cam on the frame.

Next, you rotate the two arms counter-clockwise around their pivots by means of the long lever with knob, which points to the top right in the illustration. This lever is rigidly fixed to the front arm. In this way, the frame will be lifted and the wheels will touch the ground. The arms are rotated slightly past the bottom dead centre, so the frame will again sink just a little bit. Due to the curved shape of the arms, the axle with the wheels will now be positioned just right of the centre of gravity of the unit. In this way, the axle with the wheels stays firmly in place so we can wheel the lot around without danger of dropping. As the centre of gravity of the whole unit lies just left of the axle with the wheels, the vice tilts lightly to the left and the righthand foot of the frame lifts free from the ground. In this manner, wheeling the unit around costs hardly any effort.


naar de top    naar de top to the top    to the top