Mijn denk- en werkwijze is die van de ingenieur, ik ben minder geïnteresseerd in economische, sociologische of juridische beschouwingen.
Mijn teksten gaan vaak over onbekende, interessante en vernuftige oude en nieuwe technieken en technologieën en over innovatieve ingenieurskunst en -kunde. Illustraties spelen een belangrijke rol. Ik meen dat dit materiaal nog steeds kan inspireren. De ervaring heeft me geleerd, dat mijn teksten in het (technisch) onderwijs gretig worden gebruikt.
Vooral de Industriële Revolutie interesseert mij. De bijna sprongsgewijze overgang van een rigide gildesysteem, vakmanschap, ambacht, nijverheid en kleinbedrijf tot grootschalige industrie lag in handen van technici, technologen en ingenieurs. Ik ben nu eenmaal zelf werktuigbouwkundig ingenieur.
Mijn vakgebieden zijn: machinebouw, drijfkracht (stoom en inwendige en uitwendige verbranding); ijzer, staal, non-ferro metallurgie; warenkennis, produktietechniek, mechanische technologie; mechanica en kinematica.
Verder: verspaning, giettechniek, smeden; elektro- en meet/regeltechniek; water- en oliehydrauliek; waterbouw; bouwhistorie, staalconstructie; toegepaste chemie, procestechnologie; de geschiedenis van bedrijf en techniek.
Al deze (soms zwaar theoretische) technische ingenieurskunst vindt een goed tegenwicht in de praktijk. Al sedert 1973 beoefen ik de "industriële archeologie" - veldwerk, "grass roots, rubber boots", in de praktijk verworven kennis en inzichten, veel ervaring in het grondig documenteren van (vaak grote) industriële objecten, bedrijven, bedrijfscomplexen en -resten. alsmede in restauratie en reconstructie van machines, installaties en gereedschappen.
Bij vrijwel al mijn werkzaamheden spelen technische tekeningen en modellen een grote rol. Toen ik aan mijn carrière begon, werd alles nog met de hand getekend. Wat een genot was het, toen CAD beschikbaar kwam. Ik ben zo snel mogelijk daarop overgestapt. Je vindt op deze website daar de nodige resulaten van.
Een volgende uiterst spannende ontwikkeling was de komst van het 3D-modelleren. Een 3D-model kun je van alle kanten bekijken en controleren. Nog veel spannender, je kunt het model animeren. Op die manier zie je of jouw model - jouw ontwerp - kan functioneren. Uiteraard moeten het model en de animatie in een tastbaar prototype worden getest en bewezen.
Op deze website vind je allerlei 3D-modellen die ik in de loop der tijd heb ontwikkeld. Je zult zien, dat ze niet alleen interessant zijn in moderne techniek, maar net zo goed geschikt zijn om oude techniek te documenteren.